ALLES WAT U MOET WETEN OVER WLTP

De Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure of WLTP, is de nieuwste homologatieprocedure voor personenvoertuigen. De oude norm New European Driving Cycle (NEDC) die niet meer is aangepast sinds 1997, wordt dus vervangen.

Wat verandert?

De nieuwe testprocedure is opgesteld om dynamisch rijgedrag te simuleren binnen een realistische omgeving.

En dat gebeurt door:

  • De duur van de test en de afstand te verlengen
  • De gemiddelde en maximale snelheid te verhogen
  • Nieuwe rijfasen en schakelmomenten toe te voegen
  • De temperatuur constant te houden
  • Rekening te houden met de uitrusting van de wagen

Gedaan met trucjes zoals het weghalen van zijspiegels, het afplakken van roosters en het manipuleren van de bandenspanning.

Vooral bij kleine motoren is het verschil tussen de resultaten van de twee testen goed te zien. WLTP dwingt motoren met een kleine cilinderinhoud om hun volledige capaciteiten te gebruiken. Bij zwaardere motoren is er meer reserve waardoor het verschil tussen de NEDC en WLTP-waarden eerder beperkt is.

NEDC WLTP
Testduur 20 min. 30 min.
Testafstand 11 km 23,25 km
Gemiddelde snelheid 34 km/u 46,5 km/u
Rijfasen 2 fasen: 66% stad en 34% buitenweg 4 dynamische fasen: 52% stad en 48% buitenweg
Maximum snelheid 120 km/u 131 km/u
Schakelmomenten vastgelegde schakelmomenten per auto verschillende schakelmomenten
Invloed van optionele uitrusting en airconditioning (AC) niet van toepassing in aanmerking genomen
Testtemperatuur 20°C - 30°C 23°C

Meer uitstoot, meer belastingen?

WLTP streeft naar een zo realistisch mogelijke weergave van het verbruik en de CO²-uitstoot van de wagen. Door de strengere test komen de NEDC-waarden onder druk te staan. En dat heeft o.a. een impact op de kost van een bedrijfswagen.

Voor het bedrijf:

  • Een lagere aftrekbaarheid
  • Een hogere CO²-bijdrage
  • Hoger verworpen uitgaven

Voor de bestuurder:

  • Een hoger Voordeel Alle Aard (VAA)

NEDC 2.0

De regering voorziet een transitieperiode waarbij de WLTP-waarden opnieuw worden omgevormd naar NEDC-waarden, de zogenaamde NEDC Correlated ofwel NEDC 2.0, tot eind 2020.

Echter ligt deze waarde gemiddeld nog steeds 15% hoger in de A (mini compact – VW Up), B (sub compact – VW Polo), C (compact – VW Golf) segmenten en 10% in de hogere segmenten, dan de NEDC (1.0) cijfers.

  • 2017

    01/09/2017

    WLTP-waarden voor nieuwe modellen.


  • 2018

    WLTP-waarden voor alle modellen.

    01/09/2018

    De WLTP-waarden (CO²) worden omgezet naar NEDC 2.0-waarden.

    De NEDC 2.0 CO2-waarde ligt gemiddeld 15% hoger dan de NEDC 1.0-waarde.

    Impact op fiscaliteit:

    • Voordeel alle aard stijgt
    • Aftrekbaarheid van het voertuig daalt
    • CO2 bijdrage stijgt
    • Verworpen uitgaven stijgen

  • 01/09/2018 – 31/08/2019

    Constructeurs mogen binnen deze periode maximum 10% van hun totale verkoop van 01/09/2017–31/08/2018 verkopen onder de NEDC 1.0-waarden.


  • 2020

    >

    01/01/2020

    De huidige fiscale aftrekbaarheid volgens de CO2-schalen wijzigt naar een lineair model, dit zowel voor de aftrekbaarheid van de wagen als voor de brandstof (momenteel 75% aftrekbaar).

  • 12/31/2020

    Tot en met deze datum blijft de taxatie gebaseerd op de NEDC 2.0 CO2-waarde en niet de werkelijke WLTP-waarde.

Welke filosofie verkiest u?

Hoe gaan bedrijven om met deze nieuwe ontwikkelingen? Hoe bereiden zij zich voor op de impact op de werknemers en de vlootkosten? Wij zien steeds 3 standpunten terugkomen bij het opstellen van een strategie.

People

  • Doel: Aantrekkelijk salaris-pakket bieden aan medewerkers en kandidaten
  • Analyse: De CO²-waarden stijgen, ook al verandert er niets aan het voertuig? Dit kan niveauverschillen creëren binnen ons team. Daarom pas ik liever onze Car Policy aan zodat de categorieën niet veranderen.
  • Voordeel: Werknemer ondervindt geen verandering
  • Nadeel: Hogere kost voor het bedrijf





Profit

  • Doel: Kosten controleren
  • Analyse: Als de CO²-waarden stijgen, stijgen ook de kosten van onze vloot. Ik stel voor om de wagens die worden voorgesteld per categorie te herwaarderen volgens de nieuwe kosten.
  • Voordeel: De financiële impact blijft beperkt voor het bedrijf
  • Nadeel: Het aanbod en de categorieën van wagens moeten worden aangepast







Planet

  • Doel: De verplaatsingen van de werknemers duurzamer maken en zelfs vermijden
  • Analyse: We moeten de impact op het milieu verkleinen. Naast de bedrijfswagen kunt u bij mij ook terecht voor bedrijfsfietsen, alternatieve brandstoffen, een multimodale oplossing zoals Olympus of voor het uitwerken van een mobiliteitsbudget.
  • Voordeel: Duurzame brandstof- en mobiliteitsalternatieven voor werknemers zorgen voor beperkte impact van WLTP op uw vloot.
  • Nadeel: Deze werkwijze vraagt tijd en geld om de organisatie te sensibiliseren.

Bereid u voor op WLTP in 6 stappen

De toekomst van WLTP

WLTP wordt ook aangevuld met complementaire RDE-testen(Real Driving Emission), waarbij de uitstoot wordt gemeten aan de hand van specifieke mobiele emissiemeetapparatuur op de openbare weg. Dit laat toe om de werkelijke uitstoot (voornamelijk NOx) af te toetsen ten opzichte van de WLTP waarden, binnen een zekere tolerantie. In een eerste fase (voor homologaties vanaf 1 september 2017 en voor alle nieuwe voertuigen vanaf 1 september 2019) geldt een tolerantiefactor van 2,1 op de Euro 6 normwaarde (80mg NOx/km). In een tweede fase (voor nieuwe homologaties vanaf 1 januari 2020 en voor alle nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021) wordt dit 1,5 (dus maximaal 120mg NOx/km). De tolerantiefactor is jaarlijks herzienbaar, en zou ten laatste tegen 2023 gelijk moeten zijn aan 1.

ALD Automotive

ALD Automotive is dé referentie in België voor operationele leasing, autoverhuur en Fleet Management. Met een innovatieve blik op multimobiliteit, maatschappelijke kwesties en lease-ervaringen bieden wij onze klanten ook flexibele oplossingen aan: bedrijfsfietsen, oplaadmogelijkheden, poolfietsen, mobiliteitsapplicaties, consultancy,… Telkens rekening houdend met de individuele behoeften van de klant.

Bourgetlaan 42
1130 Brussel